De dag van de Doden is de titel van het laatste deel uit de Frieda Klein-reeks. Nadat de eerdere zeven delen allemaal verwezen naar een dag van de week, is dit boek, met zijn dreigende titel, onmiskenbaar de finale troef van het schrijversechtpaar Nicci French. Nicci Gerard en Sean French nemen ons opnieuw mee naar Londen en naar een nieuw mysterieus ongeval. Een auto rijdt in op een drukbezochte winkelstraat en veroorzaakt een groot ongeluk. De bestuurder van de auto blijkt echter al zeker een week dood te zijn.

In het begin van de roman wordt dit spannende misdrijf verteld vanuit verschillende verhaallijnen zoals die van Charlot Beck die het ongeval ziet gebeuren, de jonge politieagent Darren die als eerst ter plaatse is en Dan Qarry die het ongeval onderzoekt. Ook de verhaallijn van Lola, die opzoek is naar een onderwerp voor haar thesis, komt voorbij. Al deze perspectieven samen verstrekken veel informatie maar creëren ook verwarring over wie nu de verteller is en waar het verhaal heengaat. De wirwar van verhaallijnen komt uiteindelijk bijeen in twee verschillende sporen. Het eerste spoor is dat van Dan Qarry. Hij houdt zich bezig met het onderzoek naar het misdrijf en de vreemde moorden die daarop volgen. Studente Lola volgt in de tweede grote verhaallijn het spoor van Frieda Klein. Frieda is verdwenen en langzaam wordt duidelijk dat ze is ondergedoken en niemand weet waar ze is. Lola is een personage dat nog niet eerder in de serie is verschenen en die geen enkele connectie heeft met Frida, dat maakt het dan ook zo ongeloofwaardig dat zij degene is die Frida uiteindelijk opspoort. De onbezonnen studente loopt in haar zoektocht toevallig ook de grote seriemoordenaar en aardsrivaal van Frieda tegen het lijf, Dean Reeve, die rustig zit te vissen. Lola is niet meer veilig na dit contact en blijft bij Frieda terwijl die probeert om te achterhalen welke boodschap Reeve aan haar wil overbrengen door middel van de verschillende moorden die in Londen plaatsvinden.

De gehele roman kenmerkt zich door een opeenvolging van onbeantwoorde vragen. Dan Qarry is opzoek naar een moordenaar en een motief voor de vreemde aanslagen. Lola is opzoek naar Frieda. Zodra ze haar heeft gevonden gaan ze opzoek naar de betekenis van de vreemde moorden. Zodra dat helder is geworden, doemt de vraag op wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden in Lola’s appartement. De aaneenrijging van vragen leidt tot de grote vraag die de fans van deze serie zichzelf al stelde voor het deel uitkwam: hoe eindigt de uiteindelijke confrontatie tussen Frieda en Reeve? Deze vraag wordt niet beantwoord met een grote vechtscene maar in de vorm van, je raad het al, nieuwe vragen. Het titanenduel wordt niet beschreven en de lezer krijgt alleen een blik op de eindscene van de confrontatie toegeworpen. De vragen die dit op zijn beurt oproept worden pas in de allerlaatste pagina’s beantwoord. Dit houdt het verhaal tot op het allerlaatste moment spannend maar zorgt ook wel voor een sterk gevoel van anticlimax.

Onbeantwoorde vragen staan dus centraal in dit verhaal. De ongeduldige lezer wordt ondertussen aan het lijntje gehouden met trefzekere maar clichématige cliffhanger-zinnetjes zoals ‘not far away a

man sat by a river, in the dusk, whistling through his teeth, patiently waiting for fish to bite’. De suggestie die deze zin opwekt, aangezien we dankzij Lola weten dat Reeve veel vist, is dat Reeve een valstrik voor Frieda heeft gelegd en de vraag is dan natuurlijk of ze er in trapt. De listen en hints van Reeve leiden een aantal keer bijna tot een confrontatie maar steeds ontmoeten de twee elkaar net niet, wat de spanning er in houd maar niet erg vernieuwend is.

Alles bij elkaar is deze roman niet zo sterk als je zou hopen van een spannend finale deel uit een zeer succesvolle serie. Het duurt lang voordat de verschillende verhaallijnen samenkomen. Het duurt lang voordat alle vragen beantwoord zijn. Het duurt lang voordat het hoogtepunt van het verhaal bereikt wordt en de climax krijgt vervolgens niet het podium dat het verdiend. Spannend is het zeker maar deze spanning zit enkel in een opbouw aan suggesties en onbeantwoorde vragen en wordt niet voldoende aangevuld met actie. Wie al fan is van de serie en toch al wakker lag over hoe het nu allemaal afloopt kan zich door een zee van nieuwe vragen laten voortstuwen naar het antwoord. Wie gewoon een spannende thriller wil lezen doet er goed aan zijn heil elders te zoeken.

Sterren

1.5/5

Ik zou dit boek echt alleen lezen als je de eerdere boeken uit de serie hebt gelezen. Zelf heb ik dat niet gedaan wat maakte dat de onbeantwoorde vragen niet interesant waren voor mij. Ik voelde geen connectie met de personages en ik miste de echte actie!